Raadpleeg onze FAQ voor meer informatie

Welke btw-tarieven gelden voor de verschillende posten op mijn factuur?

Als een dienst noodzakelijk is voor het verblijf of wordt besteld vóór de komst van de huurder, dan geldt voor die dienst de btw-behandeling van de huurprijs van het vakantiehuis. Met andere woorden: 6%, of 0% als u niet btw-plichtig bent.


Als een dienst niet noodzakelijk is voor het verblijf of niet voor de begindatum van het verblijf wordt besteld, dan hangt het btw-tarief af van de aard van de dienst. Het tarief kan dan 6% of 21% bedragen.


Als u btw-plichtig bent voor de verhuur van uw vakantiehuis, betekent dat dus het volgende:
•De huurprijs plus alle andere diensten die deel uitmaken van het verblijf en die werden vastgelegd op het moment van de reservering, vallen onder hetzelfde btw-tarief als de huur, namelijk 6%. Het gaat dan bijvoorbeeld om de schoonmaak na een verblijf, de verplichte terbeschikkingstelling van bedlinnen, een toeslag voor huisdieren, de kosten voor energie (al dan niet volgens verbruik), houtblokken en vuilniszakken.
•Wat de toeristenbelasting betreft: sinds 2020 maakt die belasting deel uit van het belastbaar inkomen als de huurder ze niet rechtstreeks aan de overheid betaalt. Dat is hier dus het geval: de belasting wordt betaald aan de eigenaar, die ze vervolgens zelf betaalt namens de huurder. Daarom geldt ook voor de toeristenbelasting een btw-tarief van 6%.
•Wat andere mogelijke kosten betreft die niet bij het verblijf horen en die worden beschouwd als op voorhand besteld, zoals: •Schade. Schadegevallen worden beschouwd als ‘vergoeding’ en zijn dus niet onderworpen aan btw.

•Extra schoonmaak. Ook extra schoonmaak wordt beschouwd als ‘vergoeding’ en is dus niet onderworpen aan btw. •Verzendkosten voor het terugsturen van achtergelaten spullen. Deze kosten worden beschouwd als ‘uitgave’, omdat de eigenaar de kosten voorschiet namens de klant. Ze zijn dus niet onderworpen aan btw.
•Elektrische voertuigen opladen => gekoppeld aan een bijkomende dienst, namelijk elektriciteit leveren tegen betaling. Daarom geldt voor deze toeslag hetzelfde btw-tarief als voor elektriciteit (momenteel 6%).
•Andere bijkomende diensten die tijdens het verblijf worden besteld en die geen verband houden met onze gemeenschappelijke activiteit (vakantiehuizen verhuren), worden naargelang hun aard belast tegen een ander tarief. Om die reden staan ze niet op onze facturen en afrekeningen. De vakantieganger moet ze tijdens zijn verblijf rechtstreeks betalen aan de eigenaar. Het gaat bijvoorbeeld om toegang tot:
•Een evenementenruimte (zaal voor vergaderingen, conferenties, seminars, huwelijken enz.)
•Een recreatiecentrum (bowling enz.) •Een wellnesscentrum
•Een sportcentrum (tennisterrein, voetbalveld enz.)
•Een dranken-, snack- en/of maaltijdservice (biervaten, traiteur, ontbijt enz.)
•Een visformule
•Een springkasteel
•Een box en/of weide voor paarden

Heb je geen antwoord op je vraag gevonden? Neem contact met ons op.

Uitzonderlijk gesloten : donderdag 25 december donderdag 01 january


Geen nood, we reageren zo snel mogelijk op uw bericht.

Telefoonlijn

Customer Service

Belt u ons over een boeking of een verblijf? Druk op 1 om met een van onze medewerkers van de Klantenservice te spreken.

  • Maandag, dinsdag, woensdag, donderdag: van 9.00 tot 12.00 uur en van 14.30 tot 17.00 uur
  • Vrijdag: van 9.00 tot 19.00 uur
  • Zaterdag: van 10.00 tot 16.00 uur
  • Zondag: van 10.00 tot 13.00 uur

Host Success Team

Contacteert u ons voor een andere vraag dan een boeking of verblijf? Druk op 2 om met een medewerker van ons Host Success Team te spreken.

Hebt u een technisch probleem met uw eigenaarsruimte? Toets 3 om met een medewerker van ons Host Success Team te spreken.

  • Van maandag tot en met vrijdag: van 9.00 tot 12.00 uur en van 14.30 tot 17.00 uur

Is de service die u nodig heeft tijdelijk niet beschikbaar?
Laat een spraakbericht achter en we contacteren u zo snel mogelijk. Vermeld de referentie van uw huis, het telefoonnummer waarop u bereikbaar bent en de reden voor uw telefoontje.